Redan när första bilen stod klar för användning startade marknaden för reservdelar, under senaste tid genomgår marknaden ett stort skifte. Tack vare framstegen inom modern teknik, särskilt den inom IT och appar, kan företag idag dra nytta av nya möjligheter av att skapa en bättre kundupplevelse.
I det här blogginlägget vill vi visa på hur modern IT förändrar marknaden för bildelar. All digitalisering sker med hjälp av modern IT som har gjort det möjligt för företag att nå ut till människor som inte befinner sig nära en fysisk butik. Idag behöver inte kunden besöka eller ringa in sin beställning, kunden kan idag komma åt samma produkter online via webbsidor eller framtagna mobilappar. Detta spar tid för både företag och kunder eftersom beställningarna kan göras inom några minuter från vilka platser som helst med internetuppkoppling. Som kund kan du ta del av mer information om specifika produkter, recensioner och olika betyg som gör att köpet kan beslutas utifrån mer faktabaserad grund.
Företag kan utifrån dessa system även se och ta del av köpmönster som gör det möjligt att köpa in rätt komponenter i anpassad mängd utifrån tillfrågan. Inga stora lager behöver finnas tillhands av delar som inte köps. Det blir effektivare leveranskedjor där slut kunds väntan på den beställda delen kan kapas och optimeras. Lagernivåer kan anpassas utifrån hög och lågsäsong. Det hjälper till att minska kostnader för företagen och ökar kundnöjdheten.
Vi tror svenska AD-bildelar som är störst på reservdelar bil i Sverige kommer vara en av de ledande aktörerna i takt med att tekniken fortsätter att utvecklas.
Moderna IT-system som webbplatser och mobilappar har revolutionerat hur företag interagerar med kunder genom att ge dem snabb tillgång till produktinformation samt personliga rekommendationer baserade på tidigare köp som genomförts.
Alla dessa förändringar har tillsammans gjort det enklare än någonsin för företag i denna sektor att lyckas samtidigt som konsumenterna fått fler alternativ när det köper sina bildelar.
Även för oss inom företag som har tjänstebilar har denna utveckling underlättat då vi med enkelhet via appar kan felanmälan och boka tid för reparationer och service på våra fordon utan att ta av den tid vi behöver för att utföra det arbete vi till vardags arbetar med. Inga väntetider i telefonköer eller fysiska besök till verkstaden för att de innan tiden i verkstadens ska hunnit ta hem den del som bilen nu är i behov av. Tack för modern IT och dess utveckling!